salam

Khamis, 23 April 2009

DEBARAN MENUNGGU EXAM MUET

Assalamualaikum...aku sebenarnya tengah berdebar manunggu hari untuk exam MUET. Aku buakannya tidak ambil kisah pasal MUET ni, tapi bila aku fikirkan pasal final projek aku jadi lagi tidak tenteram sebab pasal projek ini yang tentukan sama ada aku dapat grad sem ini atau tidak. Jadi, bagi aku dalam situasi macam ini kita kena utamakan perkara yang paling utama, sebab punca kegagalan kebanyakan pelajar institusi pengajian tinggi adalah GAGAL MENGUTAMAKAN YANG UTAMA.

Maksud aku kat sini selama ini kita tidak mengutamakan perkara asas atau pokok kita berada di institusi pengajian tinggi ini ialah untuk belajar di samping tidak lupa untuk menjadi manusia yang berguna kepada agama dan negara. Manusia yang dapat memberikan sumbangan kepada syariat Islam atas muka Allah ini atas kapasiti kita sebagai pelajar. Seperti maksud sabda Rasulullah s.a.w iaitu manusia yang terbaik dikalangan kamu ialah yang dapat memberi manfaat kepada orang lain.

Jadi bila kita menjejakkan kaki ke pusat pengajian tinggi ini bukan sahaja untuk belajar untuk mendapatkan segulung ijazah dan mencari kerja tapi juga dapat melakukan kerja-kerja yang dapat menegakkan Islam di pusat pengajian tinggi itu sendiri. Langkah pertama untuk membantu untuk menegakkan Islam di dalam kawasan kampus kita belajar ialah cuba sertai jemaah Islam kampus yang ada di intitusi pengajian itu. Sebab bagi aku kalau kita nak buat kerja untuk Islam ni susahlah kalau buat seorang diri. Jadi, duduklah dalam jemaah Islam kerana Rasulullah bersabda: Jemaah itu rahmat, perpecahan itu azab.

Semoga Allah beri aku kekuatan untuk menghadapi sem last ini dan semoga aku dapat grad sem ini...Insya-Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Asma'ul Husna

asma ul husna