Isnin, 25 Mei 2009

MENGESAN KEROSAKAN KOMPUTER



Assalamulaikum, kali ini aku nak kongsi sikit cara-cara nak kesan kerosakan pada komputer. Semoga bermanfaat kepada yang membaca.

Berikut adalah beberapa jenis kerosakan yang paling biasa dialami oleh sesebuah komputer dan cara-cara mengatasinya:

Ahad, 17 Mei 2009

TERIMA KASIH CIKGU, JASAMU TETAP KU KENANG

Guru O Guru

BERBURU ke padang datar
Dapat rusa belang kaki
Berguru kepala ajar
Ibarat bunga kembang tak jadi

Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum jadi dewasa.

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.
Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulangi ilmu
Panggilan keramat “cikgu” kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.

USMAN AWANG
1979

Selasa, 5 Mei 2009

Rindu Kepada Keluarga



"Assalamualaikum.."
"W'alaikumussalam"
"Kamu balik tak hari ni"
"Tak, sebab ada program la.."

Itulah dialog tiap-tiap hari Jumaat yang dibuat menerusi telefon. bapak aku tak pernah miss telefon aku tiap-tiap Jumaat. Aku bukannya tak nak balik tapi kekangan kerja dan program yang buatkan aku jadi serba salah bila bapak aku telefon balik kampung ke tidak. Aku rasa macam sudah jadi anak derhaka pula bila kenangkan semua ini tapi apakan daya terlalu banyak aral melintang yang buatkan aku tak dapat balik.

Sekarang ini pembentangan projek akhir sudah lepas, jadi aku boleh lega sikit. mungkin Jumaat ini aku balik sebab nak jenguk juag keluarga aku yang sudah berapa bulan aku tak jenguk disamping aku hendak dapat restu mak bapak aku untuk menghadapi final exam.

Insya-Allah kalau diizinkan Allah aku akan balik Jumaat ini..

Isnin, 4 Mei 2009

SELESAI SUDAH SATU BEBAN

Assalamualaikum rasanya dah lama juga aku tak update blog aku ni. Bukannya apa sebab kekangan masa nak siapkan projek final yang buatkan aku kena bermalam rumah Apis.aku pun agak terkilan juga sebab tak dapat ikut sekali pergi kem KASIH sebab nak siapkan final projek ni juga la.KASIH kali ini aku diamanahkan jadi setiausaha. Itu dah kira berat juga tanggungjawab yang dibagi kat aku. Aku kena utamakan apa yang perlu diutamakan dulu. Itu la namanya pengorbanan.

Tapi, mugkin ada hikamah disebalik semua ni, sebab kalau nak diikutkan keutamaan masa sekarang memang aku kena siapkan final projek. Benda final projek ni bukan aku seorang je yang terlibat tapi ada dua orang lagi yang kena aku jaga hati diorang. Sebab selama ni pun aku kira duduk rilek je tak buat banyak kerja sangat, jadi kali ni tak kan aku nak lepas tangan pulak.

Dah saat-saat akhir ni takkan nak lari lagi. Nak tak nak kena buat jugak. Lagipun aku dengar macam-macam cerita yang tak sedap didengar dari abang Daus pasal KASIH.Mungkin kalau aku ikut sekali aku akan terperangkap dalam masalah yang melanda AJK KASIH kali ni.

Tapi syukurlah aku sekarang ddah habis perentation projek. Sekarang aku nak tumpu untuk final exam dengan tulis tesis projek je. Moga-moga Allah bagi kekuatan untuk aku harungi semua ini...Amin

Asma'ul Husna

asma ul husna